Czy naprawdę jesteśmy równi? Udział MŚP w Polskich Zamówieniach Publicznych ze Szczególnym Uwzględnieniem Sektora Dostaw
I. Wprowadzenie: MŚP – Kręgosłup Gospodarki, Ale Czy Równy Partner w Zamówieniach Publicznych?
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią niezaprzeczalny fundament polskiej gospodarki. Ich dominacja jest przytłaczająca: według danych z lat 2022/2023, MŚP odpowiadają za 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, z czego mikroprzedsiębiorstwa stanowią aż 97,2%.
Rynek zamówień publicznych w Polsce to potężny strumień finansowy, którego wartość w 2023 roku wyniosła 279,8 mld zł, co stanowi około 10% PKB kraju.
Celem niniejszego opracowania jest dogłębna analiza ewolucji przepisów Prawa Zamówień Publicznych (PZP) od 2004 roku, wpływu zmian progów stosowania ustawy, wyzwań związanych z wymogami doświadczenia i koncepcją "partnerstwa" dla MŚP, a także przedstawienie aktualnych danych statystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem sektora dostaw. Analiza ta ma na celu wskazanie, czy i w jakim stopniu zmiany legislacyjne oraz polityczne przełożyły się na rzeczywistą równość szans dla MŚP w dostępie do publicznych kontraktów.
II. Ewolucja Przepisów Prawa Zamówień Publicznych (PZP) od 2004 Roku: Od Formalizmu do Elastyczności?
Ewolucja polskiego Prawa Zamówień Publicznych od 2004 roku to historia ciągłego dostosowywania do zmieniających się realiów gospodarczych, wymogów Unii Europejskiej oraz rosnących potrzeb rynku.
II.A. PZP z 2004 roku – Fundamenty i pierwsze kroki ku transparentności
Ustawa Prawo Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2004 roku weszła w życie 2 marca 2004 roku i stanowiła kluczową implementację odpowiednich dyrektyw Unii Europejskiej, w tym 2004/18/WE i 2004/17/WE.
Wśród kluczowych założeń tej ustawy znalazły się: umocnienie i rozwinięcie podstawowych zasad, przede wszystkim zasady jawności, poprzez zobowiązanie zamawiających do ujawniania kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia jeszcze przed otwarciem ofert.
Początkowe reformy PZP, począwszy od 2004 roku, miały wyraźny cel w postaci zwiększenia transparentności, racjonalności wydatkowania środków publicznych i budowania zaufania. Te intencje były z pewnością pozytywne. Jednakże, mimo tych szczytnych założeń, ramy prawne wprowadzone w 2004 roku, z czasem okazały się zbyt sztywne i biurokratyczne dla dynamicznie rozwijającego się sektora MŚP.
II.B. Nowe PZP z 2019 roku (obowiązujące od 2021) – Rewolucja czy Ewolucja?
Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku
Zmiany progów stosowania ustawy:
Jedną z najbardziej znaczących zmian było wprowadzenie nowego progu stosowania ustawy dla zamówień krajowych. Stare PZP z 2004 roku posługiwało się zmiennym progiem 30 000 euro netto, który wymagał regularnych aktualizacji w zależności od kursu przeliczeniowego euro.
Przejście z progu wyrażonego w euro na stałą kwotę w złotych dla zamówień krajowych jest zmianą o strategicznym znaczeniu, która stabilizuje otoczenie prawne dla MŚP.
Rozgraniczenie zamówień krajowych i unijnych: Nowa ustawa wyraźnie rozdziela procedury dla zamówień o wartości powyżej progów unijnych (prowadzonych z uwzględnieniem dyrektyw UE) od tych dla zamówień krajowych o niższych wartościach.
Wprowadzenie "trybu podstawowego" z wariantami: Nowe PZP usunęło tryb "zapytania o cenę" oraz podstawowy tryb "przetargu nieograniczonego" dla zamówień krajowych.
Obowiązkowa elektronizacja: Po tym, jak w 2018 roku pełna elektronizacja weszła w życie dla postępowań unijnych, od 1 stycznia 2021 roku analogiczne zmiany objęły wszystkie postępowania, w tym krajowe. Oznacza to, że oferty muszą być obligatoryjnie składane elektronicznie, a wykonawcy muszą zaopatrzyć się w odpowiednie podpisy elektroniczne.
Obowiązkowa elektronizacja, choć przedstawiana jako "przełom" dla transparentności i efektywności zamówień publicznych
II.C. Najnowsze zmiany i perspektywy (2025-2026)
Ewolucja PZP jest procesem ciągłym. Od 1 stycznia 2025 roku PZP ma zastosowanie do zamówień na wytwarzanie blankietów dokumentów publicznych (np. znaków akcyzy, kart do głosowania).
W perspektywie długoterminowej, Rada Ministrów przyjęła 27 maja 2025 roku projekt nowelizacji PZP, którego celem jest ograniczenie dostępu wykonawców spoza Unii Europejskiej do krajowych zamówień publicznych, z wyjątkiem krajów, które podpisały z UE odpowiednie porozumienia (np. GPA).
Tabela 1: Ewolucja Progów Stosowania PZP i Kluczowych Zmian (2004-2026)
| Okres/Data wejścia w życie | Ustawa/Zmiana | Próg stosowania (krajowy) | Kluczowe zmiany proceduralne/wpływ na MŚP | |
| Marzec 2004 | Ustawa Pzp z 2004 r. | Od 6 000 EUR (ochrona prawna), 30 000 EUR netto (ogólny próg) | Umocnienie jawności, decentralizacja, uproszczenie mniejszych przetargów, podstawowe tryby: przetarg nieograniczony/ograniczony. | |
| 1 stycznia 2021 | Nowe Pzp z 2019 r. | 130 000 zł netto | Pełna elektronizacja, rozgraniczenie zamówień krajowych/unijnych, tryb podstawowy (z negocjacjami), cel: zwiększenie udziału MŚP, zmniejszenie obciążeń (wadium, płatności). | |
| 1 stycznia 2025 | Zmiany w Pzp (dot. wytwarzania dokumentów) | Bez zmian progu ogólnego | Stosowanie Pzp do zamówień na wytwarzanie znaków akcyzy, kart do głosowania itp. | |
| 1 czerwca 2025 | Zmiany redakcyjne Pzp | Bez zmian progu ogólnego | Dostosowanie art. 94 i 96 do nowej ustawy o rynku pracy. | |
| Od 2026 | Projekt nowelizacji Pzp | 170 000 zł | Dalsze uproszczenie procedur dla niższych wartości, zwiększenie konkurencyjności, ograniczenie dostępu wykonawców spoza UE. |
Wartość tabeli: Tabela ta syntetycznie przedstawia ewolucję progów i kluczowych zmian w PZP od 2004 roku do perspektywy 2026 roku. Jest to kluczowe narzędzie do zrozumienia chronologii i charakteru zmian, a także ich potencjalnego wpływu na MŚP – od początkowych ram prawnych, przez znaczącą reformę w 2021 roku, po planowane dalsze uproszczenia. Wizualne podsumowanie tych punktów prawnych stanowi fundament całej analizy.
III. Udział MŚP w Polskich Zamówieniach Publicznych: Statystyki i Trendy
Analiza statystyczna udziału MŚP w zamówieniach publicznych pozwala na ocenę rzeczywistego wpływu zmian legislacyjnych i politycznych na ich pozycję na rynku.
III.A. Ogólny udział MŚP – Liczba ofert a wartość kontraktów
Mimo że MŚP stanowią 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce
W przypadku zamówień poniżej progów unijnych, MŚP wykazują się bardzo wysoką aktywnością. W 2020 roku złożyły one 82% ofert w tej kategorii
Sytuacja wygląda jednak mniej korzystnie w przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Tutaj odsetek ofert złożonych przez firmy sektora MŚP wyniósł nieco ponad 65% ogółu w 2020 roku.
Powyższe dane ukazują wyraźną dysproporcję między dominującą liczbą MŚP w polskiej gospodarce i ich wysoką aktywnością w składaniu ofert a faktyczną wartością kontraktów, które zdobywają, zwłaszcza w przypadku zamówień powyżej progów unijnych.
III.B. Sektor dostaw – specyfika i wyzwania
Szczególna uwaga w niniejszej analizie poświęcona jest sektorowi dostaw, który wykazuje specyficzne wyzwania dla konkurencyjności. W 2020 roku wskaźnik udziału MŚP w ofertach dotyczących usług i dostaw poniżej progów unijnych wyniósł 79%.
Najtrudniejsza sytuacja pod względem liczby składanych ofert występuje właśnie w przypadku zamówień na dostawy. W 2021 roku aż w 47,30% postępowań na dostawy złożono tylko jedną ofertę.
Ten wysoki odsetek postępowań z jedną ofertą w sektorze dostaw jest alarmującym sygnałem braku konkurencji i wskazuje, że specyficzne bariery w tym sektorze są szczególnie trudne do przezwyciężenia dla MŚP, pomimo ogólnych wysiłków na rzecz zwiększenia ich udziału w zamówieniach publicznych.
IV. Wyzwania dla MŚP: Wymogi Doświadczenia i Koncepcja "Partnerstwa"
Pomimo licznych zmian legislacyjnych mających na celu ułatwienie dostępu MŚP do zamówień publicznych, sektor ten nadal napotyka na szereg wyzwań, z których kluczowe to wymogi doświadczenia oraz specyfika koncepcji "partnerstwa".
IV.A. Bariery wejścia i nadmierne wymogi doświadczenia
MŚP często zmagają się ze skomplikowanymi procedurami przetargowymi, brakiem doświadczenia w realizacji dużych projektów oraz koniecznością spełnienia wysokich wymogów finansowych.
W kontekście wymogów doświadczenia, Prawo Zamówień Publicznych (art. 112 ust. 1) wyraża zasadę proporcjonalności, zgodnie z którą warunki udziału w postępowaniu muszą być proporcjonalne do przedmiotu zamówienia.
Jednakże, mimo tych prawnych zasad proporcjonalności i orzecznictwa KIO nakazującego elastyczność w wymogach doświadczenia, MŚP wciąż napotykają na praktyczne bariery. Wiele firm działających wcześniej na rynku komercyjnym nigdy nie miało potrzeby gromadzenia sformalizowanych referencji, które są często wymagane w przetargach publicznych.
IV.B. Koncepcja "Partnerstwa" – Poleganie na zasobach innych podmiotów (Art. 118 PZP)
Prawo Zamówień Publicznych, w art. 118 (dawniej art. 22a), jednoznacznie dopuszcza możliwość polegania wykonawcy na zdolnościach innych podmiotów (tzw. "użyczenie doświadczenia") w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, w tym w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia.
Istnieje jednak kluczowe rozróżnienie w zakresie stosowania tej zasady. W przypadku polegania na zdolnościach dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia w zamówieniach na roboty budowlane lub usługi, podmiot udostępniający zasoby musi faktycznie zrealizować tę część zamówienia, do realizacji której jego zdolności są wymagane.
Natomiast, co jest szczególnie istotne dla analizy sektora dostaw, ten wymóg (fizycznej realizacji części zamówienia przez podmiot użyczający doświadczenie) NIE DOTYCZY ZAMÓWIEŃ NA DOSTAWY.
Ta wyraźna regulacja dla zamówień na dostawy, wyłączająca wymóg fizycznego wykonania części zamówienia przez podmiot użyczający doświadczenie, stanowi znaczącą, choć często niedocenianą, przewagę dla MŚP w sektorze dostaw.
V. Inicjatywy Wspierające Udział MŚP w Zamówieniach Publicznych
Rząd polski i instytucje unijne podejmują szereg działań mających na celu zwiększenie udziału MŚP w zamówieniach publicznych oraz profesjonalizację całego systemu.
V.A. Polityka Zakupowa Państwa na lata 2022-2025
Kluczowym dokumentem strategicznym jest "Polityka Zakupowa Państwa na lata 2022-2025", która ma na celu zwiększenie udziału MŚP w zamówieniach publicznych, promowanie innowacyjności, energooszczędności i ekologii.
Wśród kluczowych instrumentów wsparcia MŚP przewidzianych w Polityce Zakupowej Państwa znajdują się:
Dzielenie dużych zamówień na mniejsze części: Jest to podstawowe narzędzie, które mogłoby zintensyfikować udział MŚP w rynku zamówień publicznych.
Chociaż Dyrektywa Klasyczna i Sektorowa dały państwom członkowskim dowolność we wprowadzeniu obowiązku podziału zamówienia na części, strona polska nie skorzystała z tej możliwości. Rozumiem uzasadnienie, że nie zawsze można coś podzielić, niemniej jednak, zamawiający ma obowiązek zbadać, czy w konkretnych okolicznościach decyzja o braku podziału zamówienia nie naruszy konkurencji.Uproszczenie procedur i proporcjonalne wymagania: Polityka ma na celu eliminację barier administracyjnych, które często stanowią przeszkodę dla mniejszych firm w ubieganiu się o zamówienia publiczne.
Krótsze terminy płatności i zaliczki/częściowe płatności: Przewiduje się udzielanie zaliczek i częściowych płatności również w umowach zawieranych na okres krótszy niż 12 miesięcy, co ma poprawić płynność finansową przedsiębiorstw, szczególnie istotną dla MŚP.
Ograniczenie stosowania nieproporcjonalnie wysokich kar umownych w stosunku do wartości zamówienia.
Promocja pozacenowych kryteriów oceny ofert: Polityka Zakupowa Państwa ma na celu odejście od prymatu kryterium najniższej ceny.
W 2023 roku cena była jedynym kryterium wyboru oferty w 42% wszczętych postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne oraz w 23% postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne. Średnia waga kryterium ceny wynosiła około 62%.Wsparcie merytoryczne i szkolenia dla zamawiających i wykonawców: Polityka przewiduje budowanie potencjału i kompetencji praktyków zamówień publicznych poprzez szkolenia, warsztaty i stworzenie centralnego repozytorium wiedzy.
Certyfikacja wykonawców: Planowane jest wprowadzenie dobrowolnego mechanizmu certyfikacji wykonawców. Ma on stworzyć wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu, który będą mogli wykorzystać w celu potwierdzenia swoich zdolności i zasobów na potrzeby wielu różnych postępowań, bez potrzeby gromadzenia i składania licznych dokumentów w każdym przetargu oddzielnie.
Ten mechanizm ma przyspieszyć proces weryfikacji sytuacji wykonawcy, zmniejszyć ryzyko związane z nieprawidłową weryfikacją oraz potencjalnie ograniczyć liczbę odwołań do KIO.O tej sprawie już pisałem i napiszę jeszcze pewnie niejedno.
Wielość i zakres inicjatyw wspierających MŚP, od dzielenia zamówień po certyfikację wykonawców
Wprowadzenie dobrowolnego mechanizmu certyfikacji wykonawców ma potencjał być prawdziwym przełomem dla MŚP.
V.B. Inne programy i działania
Oprócz Polityki Zakupowej Państwa, funkcjonuje szereg innych programów i inicjatyw wspierających MŚP w dostępie do zamówień publicznych:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oferuje szkolenia i doradztwo z zakresu zamówień publicznych skierowane do MŚP zainteresowanych ubieganiem się o zamówienia na terenie Polski.
Program "Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki" (FENG) wspiera MŚP w obszarach takich jak badania i rozwój (B+R), wdrożenie innowacji, cyfryzacja i internacjonalizacja.
Inicjatywa "Team Poland", zrzeszająca instytucje z Grupy PFR, ma na celu kompleksowe wsparcie MŚP w ekspansji międzynarodowej i zwiększaniu konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Platformy e-Zamówienia i eNotices2: Cyfryzacja procesów zakupowych poprzez wprowadzenie elektronicznych platform zakupowych ma na celu usprawnienie procedur, zwiększenie transparentności i ograniczenie biurokracji.
Platformy te oferują narzędzia do wyszukiwania ogłoszeń, śledzenia statusu przetargów i zarządzania dokumentacją, a także narzędzia do analizy rynku, co pomaga MŚP lepiej zrozumieć konkurencję i dostosować swoje strategie.
VI. Wnioski: Czy Równość Staje się Rzeczywistością?
Analiza udziału MŚP w polskich zamówieniach publicznych od 2004 roku, ze szczególnym uwzględnieniem sektora dostaw, prowadzi do złożonych wniosków w odpowiedzi na pytanie "Czy naprawdę jesteśmy równi?".
VI.A. Podsumowanie kluczowych zmian i ich wpływu
Ewolucja Prawa Zamówień Publicznych, a zwłaszcza nowa ustawa z 2021 roku, wprowadziła wiele pozytywnych zmian, które miały na celu ułatwienie dostępu MŚP do rynku. Pełna elektronizacja procesów przetargowych, wprowadzenie stałych progów w złotych dla zamówień krajowych (eliminujących ryzyko walutowe) oraz elastyczniejsze tryby postępowania z możliwością negocjacji, to kroki w kierunku większej transparentności i mniejszego formalizmu. Polityka Zakupowa Państwa aktywnie promuje dzielenie zamówień na części, krótsze terminy płatności, obowiązkowe zaliczki oraz planuje wprowadzenie mechanizmu certyfikacji wykonawców, co ma znacząco zmniejszyć obciążenia administracyjne dla MŚP. Te działania są zgodne z unijnymi i krajowymi celami wspierania MŚP i profesjonalizacji zamówień publicznych.
VI.B. Utrzymujące się wyzwania i luki
Mimo tych znaczących wysiłków, MŚP nadal borykają się z pewnymi wyzwaniami. Obserwujemy paradoks, w którym MŚP wykazują bardzo wysoki udział w liczbie składanych ofert (zwłaszcza poniżej progów unijnych), ale ich udział w wartości pozyskiwanych kontraktów, szczególnie tych o wyższej wartości (powyżej progów unijnych), jest nieproporcjonalnie niski. To sugeruje, że większe zamówienia wciąż pozostają poza ich zasięgiem.
Sektor dostaw jawi się jako szczególnie problematyczny, charakteryzujący się wysokim odsetkiem postępowań z jedną ofertą. Ta niska konkurencyjność w dostawach wskazuje na utrzymujące się bariery, które mogą wynikać ze specyfiki branży, wysokich wymagań logistycznych lub dominacji kilku dużych graczy. Choć przepisy dotyczące "użyczenia doświadczenia" są dla dostaw bardziej elastyczne (nie wymagają fizycznego wykonania części zamówienia przez podmiot użyczający), to ogólne problemy z konkurencyjnością w tym sektorze pozostają.
Wymogi doświadczenia, choć prawnie podlegają zasadzie proporcjonalności i są wspierane orzecznictwem KIO, w praktyce nadal stanowią przeszkodę dla wielu MŚP, które często nie posiadają sformalizowanych referencji z rynku komercyjnego lub napotykają na nadmierne wymagania.
VI.C. Perspektywy i rekomendacje
Droga do pełnej równości w dostępie do zamówień publicznych jest procesem ewolucyjnym, wymagającym ciągłego dostosowywania przepisów i praktyk. Aby wzmocnić pozycję MŚP, rekomenduje się:
Dalsze monitorowanie i egzekwowanie zasad: Należy konsekwentnie monitorować i egzekwować przez zamawiających zasady proporcjonalności wymagań oraz dzielenia dużych zamówień na mniejsze części, co jest kluczowe dla zwiększenia szans MŚP.
Edukacja i wsparcie: Kontynuowanie i rozszerzanie programów edukacyjnych i doradczych dla MŚP w zakresie cyfryzacji i efektywnego korzystania z narzędzi takich jak Platforma e-Zamówienia i eNotices2.
Wdrożenie certyfikacji: Mechanizm certyfikacji wykonawców ma duży potencjał w redukcji biurokracji i ułatwieniu weryfikacji zdolności MŚP. Jego sukces zależy od powszechnej akceptacji i efektywności w praktyce.
Ukierunkowane rozwiązania dla dostaw: Konieczne są dalsze analizy specyficznych barier w sektorze dostaw, aby opracować bardziej ukierunkowane rozwiązania, które zwiększą konkurencyjność w tym obszarze.
Wspieranie innowacyjności: Dalsze promowanie zamówień wspierających innowacyjność, energooszczędność i ekologię, co może otworzyć nowe możliwości dla MŚP specjalizujących się w tych obszarach.
Wspieranie MŚP w zamówieniach publicznych to nie tylko kwestia równości szans, ale także strategiczny cel gospodarczy. Zwiększenie ich udziału przyczynia się do wzrostu innowacyjności, konkurencyjności na rynku oraz efektywniejszego wydatkowania środków publicznych.
VI.D. Odpowiedź na pytanie "Czy naprawdę jesteśmy równi?"
W świetle przedstawionych danych i analiz, odpowiedź na pytanie "Czy naprawdę jesteśmy równi?" jest złożona i niejednoznaczna. MŚP z pewnością zyskały na równości dostępu do informacji i procedur dzięki elektronizacji i uproszczeniom. Zwiększyła się ich aktywność w mniejszych zamówieniach, co jest pozytywnym sygnałem. Jednakże, w kontekście wartości pozyskiwanych kontraktów, zwłaszcza tych większych, oraz w sektorach o specyficznych barierach (takich jak dostawy), pełna równość szans pozostaje celem, do którego polski system zamówień publicznych wciąż dąży. Droga do pełnej równości jest procesem ewolucyjnym, wymagającym ciągłego dostosowywania przepisów i praktyk, a także aktywnego wsparcia i edukacji wszystkich uczestników rynku.
#ZamówieniaPubliczne #MŚP #PZP #PolskaGospodarka #Dostawy #RównośćSzanse #BiznesWPolsce #Przetargi #PolitykaZakupowaPaństwa #EwolucjaPZP
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz